Vi är en trevlig, stabil och välskött bostadsrättsförening och det är tack vara det engagemang som medlemmarna visar genom att sitta i styrelsen och aktivt arbeta för föreningens och medlemmarnas bästa.
Att bo i en bostadsförening innebär att man är medlem och genom sitt medlemskap nyttjar en bostad. I medlemskapet ingår också att någon gång arbeta i föreningens styrelse för att vårt gemensamma boende skall vara så bra, kostnadseffektivt och väl förvaltat som möjligt, både för oss men även för kommande medlemmar.
Att sitta i Brf Fyrens styrelse är intressant, lärorikt och kräver också en del arbete. De vanligaste svaren vi som valberedning får från medlemmar som inte vill vara med är: ”jag inte har tid just nu” eller ”jag kan inte dessa saker”. Självklart har de som sitter i styrelsen inte mer tid än andra eller kan styrelsearbete innan de går med. Vi lär oss tillsammans och hjälps åt och det är viktigt att ställa upp för att sprida ut kunskapen, lära känna varandra och göra arbetet så effektivt som möjligt. Vår förening behöver er insats!
Ni som är intresserade av att hjälpa till i styrelsen får gärna vända er till någon av oss i valberedningen eller till styrelsen, då främst Nina som är ordförande för att få veta mer om hur arbetet fungerar.
Ett styrelseuppdrag i en bostadsrättsförening är i grunden en ideell arbetsinsats men kräver sin tid, därför har stämman bestämt att det utgår arvode för styrelseledamöter och revisorer för sina insatser i föreningen. Alla kan bidra och det finns många bra kurser inom HSB om man vill lära sig mer. Pga covid har vi som förening också fått anpassa oss till det nya digitala landskapet med digitala möten därför är det en förutsättning att man som styrelseledamot vet hur det går till.
Till stämman 2023
Vi söker tre personer till nedanstående uppdrag. Ni kan själva anmäla er till oss i valberedningen för uppdragen eller föreslå någon i föreningen som ni tycker är lämplig. Vi ser gärna att det är fler intresseanmälningar från medlemmar i Parkhusen då styrelsen inte bara nu utan under åren haft en övervikt med representanter från husen vid piren. Eftersom mer och mer av frågorna handlar om underhåll av fastigheter så sätter vi värde på det intresset och den kunskapen.
Sekreterare
Sekreteraren sköter protokollskrivandet vid styrelsemötena och ser till att agenda och kallelse skickas ut innan. Sekreteraren är också den som håller ordning på föreningens dokument samt sköter diverse mindre uppdrag. Sekreteraren är också den som går på de Nätverksmöten som anordnas i området för alla Bostadsrättsföreningar. Egenskaper vi värdesätter är förmåga att driva frågor, ha bra struktur, ordning och reda samt vana av digitala arbetsverktyg
Fastighetsansvarig
Denna roll delas med fördel på två personer i styrelsen. Vi söker en av dessa. Intresse för fastighetsrelaterade frågor, gillar att fixa och hålla kontakt / samarbeta med fastighetsförvaltare och kunna rycka in kortsiktigt för enklare frågor rörande drift. Gärna någon som är mycket hemma.
Kommunikationsansvarig – information
Denna roll har hand om Brf Fyrens webb, skickar ut nyhetsbrev, driver mindre projekt, ser till att information i våra portar är uppdaterade, skickar välkomstbrev till nya medlemmar i föreningen och bjuder in till föreningens årliga två städdagar, höst och vår.
Vänliga hälsningar Valberedningen
Åsa Näsman
Magdalena Sjödin Larsson
Susanne Jonasson